"Волиньгаз" порушує законодавство про захист економічної конкуренції", -- Вячеслав Рубльов



До   депутата   обласної ради звернулися мешканці міста Луцька щодо ситуації з повільним встановленням у   квартирах лічильників індивідуального обліку споживання газу, а також встановленням у багатоквартирних житлових будинках будинкових лічильників обліку споживання газу  замість індивідуальних.
"Дане питання регулюється зокрема Законом України “Про забезпечення комерційного обліку природного газу”. Згідно преамбули цей Закон визначає правові, економічні та організаційні засади забезпечення всіх категорій споживачів вузлами обліку природного газу з метою запровадження повного комерційного (приладового) обліку природного газу та здійснення контролю за використанням ресурсів імпортованого природного газу і природного газу власного видобутку.
Так, відповідно до статті 6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» суб'єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов'язані для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується тільки для приготування їжі, до 1 січня 2018 року забезпечити встановлення лічильників газу.
У разі не встановлення населенню у строки, зазначені у цьому підпункті, лічильників газу з вини суб'єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, припинення розподілу природного газу таким споживачам забороняється, а його облік до моменту встановлення лічильників газу здійснюється за нормами споживання, встановленими Кабінетом Міністрів України.
Також Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) 31 липня 2017 року надала роз'яснення щодо особливості встановлення лічильників газу споживачам визначеним Законом України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу", а саме що фінансування робіт з оснащення лічильниками газу населення здійснюється за рахунок коштів газорозподільних підприємств, що передбачені в структурі тарифу на послуги розподілу природного газу, а не за рахунок виділених бюджетних коштів на встановлення індивідуальних лічильників газу.
Згідно п.2 ч.І ст.1 Закону комерційний (приладовий) облік природного газу (далі - облік природного газу) - визначення за допомогою вузла обліку природного газу обсягу споживання та/або реалізації природного газу, на підставі якого проводяться взаєморозрахунки між споживачами природного газу та суб'єктами господарювання, що здійснюють постачання природного газу;
Більш того, основним завданням НКРЕКП є забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обгрунтованими цінами.
Однак, встановлення будинкових лічильників не відображає реального споживання газу в квартирах громадян (досить часто зареєстровані в помешканні особи фактично в ньому не проживають, і відповідно послугами не користуються).
Отже, внаслідок встановлення будинкових лічильників газу більшість споживачів будуть вимушені сплачувати за фактично не використану послугу, адже згідно постанови Кабінету Міністрів України від 16.05.2002 №620 обсяги спожитого мешканцями будинку природного газу, обладнаного будинковим вузлом обліку, визначаються для споживачів, що не мають квартирних лічильників газу у будинках, де крім будинкового вузла обліку частково встановлено квартирні лічильники газу, а показаннями будинкового вузла обліку, з яких виключаються сумарні показання квартирних лічильників газу, встановлених у цієї групи споживачів, з подальшим розподілом такої різниці оператором газорозподільної системи між споживачами, які не мають квартирних лічильників газу, пропорційно кількості осіб, зареєстрованих у квартирі або іншому ізольованому житловому приміщенні.
Також у листі НКРЕКП від 06.02.2016 №5524/16.1.1/7-16 інформується, що склалася критична ситуація з встановленням квартирних лічильників індивідуального обліку споживання газу, яку спричинили, зокрема, висока вартість встановлення таких лічильників, а також недостатня кількості спеціалізованого персоналу.
Разом з тим, звертаю увагу на те, що Закон України “Про забезпечення комерційного обліку природного газу” регулює правовідносини між споживачем природного газу - фізичною особою (населення) кожним квартиронаймачем чи власником багатоквартирного будинку та суб'єктом господарювання, що здійснює постачання природного газу в м. Луцьку - ПАТ “Волиньгаз”.
Будучи монополістом на ринку постачання блакитного палива ПАТ «Волиньгаз» у разі відмови мешканців будинку від встановлення лічильника залишає за собою право відключити людей від газу. Я вбачаю в цьому порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 5 частини другої статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку постачання природного газу, шляхом повної відмови від реалізації товару за відсутності альтернативних джерел придбання", - пише депутат Рубльов у запиті, який підтримала більшість обласної ради на сесії.
 Запит адресовано  обласному територіальному відділенню Антимонопольного комітету України.

 Результати голосування за запит

 

Всі запити Вячеслава Рубльова

 

Всі депутатські запити