"Відкрита влада" - цитатник. Про громадський центр здоров'я



"Відкрита влада. Область" - спільний проект ТРК "Аверс" та обласної ради.

Тема ефіру: "Яких змін варто очікувати у системі охорони здоров'я Волині?" ВІДЕО.

 

Кожна людина повинна бути зацікавлена у своєму здоров'ї

Людмила Тимощук - голова постійної комісії з питань  соціального захисту населення, охорони здоров’я, материнства та дитинства (УКРОП)

Регіональний центр громадського здоров'я  - це заклад, який займатиметься  профілактикою здоров'я. Згідно з нашими планами, він займатиметься профілактикою онкозахворювань, ВІЛ-СНІД, туберкульозу та інших хвороб. Добре, що до цієї структури приєднаються статистичні кабінети, оскільки вся інформація акумулюватиметься в одному місці.
Але спочатку має бути створений республіканський Центр громадського здоров'я, який буде співпрацювати зі страховими компаніями. Адже кожна страхова компанія зацікавлена у менших витратах на лікування і кращому рівні здоров'я громадян.  Кожна людина повинна бути зацікавлена у своєму здоров'ї.
Згідна з колегами, що до функцій Центру потрібно додати те, що роблять санепідемстанції. Переговори щодо долучення епідеологічної служби тривають. Чекаємо на позицію Міністерства.
 

Санепідемстанції ліквідували, бо ж чуми в середні віки було мало...

Олександр Зінчук - депутат обласної ради (УКРОП)

Є три складових: фінансова, соціальна та медична. Поговорімо про фінанси. Волинський обласний центр здоров'я: 25 штатних одиниць, кошторис на 2018 рік 2 млн 446 тис. грн, з яких на оплату праці йде 67%. Центр СНІДу - 48 посад, кошторис на рік -6,8 млн, з них 68% йде на оплату праці. Центр медичної статистики - 39 чоловік, 90% фінансування йде на зарплату. В кожному з цих центрів є бухгалтерія та відділ кадрів. Якщо ці структури об'єднати, то буде одна бухгалтерія і один відділ кадрів. Тобто ми говоримо про  можливості економити бюджетні кошти.
Медичний аспект. Кожна жінка в Європі після 50 років  раз на два роки проходить мамографію. Результати обстеження аналізуються двома незалежними центрами. Люди мають страхові поліси. Чим здоровіші люди, тим краще заробляють страхові фірми. Якщо ти вчасно не пройшов діагностування, то з тобою можуть розірвати страховий договір.
Повинен бути орган, який відповідатиме за раннє виявлення хвороб, за санітарно протиепімідеміологічну роботу. Санепідемстанції ліквідували, бо ж чуми в середні віки було мало. Ми хочемо, щоб зараз була холера і чума.
Плюс потрібно, щоб хтось займався санітарно-просвітницькою роботою. Найголовніше, потрібно відновлювати диспансеризацію, бо, якщо ми зараз почнемо робити кожен свою, то це - неправильно. От візьмімо, до прикладу, онкологію: онкодиспансеру є чим займатися. А профілактикою має займатися зовсім інший орган, якщо ми рухаємося до європейського досвіду.
Є ще й політична складова. Європейці сказали, якщо ви не приймете наших критеріїв надання медичної допомоги та соціального захисту , то ми вас до себе не пустимо.

Лише 15% нашого здоров'я залежить від нас самих

Сергій Сівак - заступник голови постійної комісії з питань  соціального захисту населення, охорони здоров’я, материнства та дитинства ("Свобода")

  

Маразм, який є у Міністерстві охорони здоров'я, постійно посилюється. Прикладом того, є  утворення Регіонального центру громадського здоров’я.
Ми ставимо питання, а що буде без санстанцій? Власне, цей центр повинен замінити СЕС. Спрямування роботи цього центру - суто профілактика. А профілактична медицина - це те, чим раніше займалися санепідемстанції.
Згадайте випадки, які були в нас буквально нещодавно. Маю на увазі масове отруєння в одному з харчових закладів, потім - в іншому. До інфекційної лікарні потрапили кілька громадян  зі Швеції з непростим діагнозом -сельмонельозом. Запобігти цьому мав би протиепідеміологічний відділ СЕС та зробити профілактичні заходи. Той, хто працює в закладі громадського харчування, повинен мати санітарну книжку, попередньо обстежившись в лікарів. Ця робота означає - запобігання виникнення масових захворювань.
Для чого в центр громадського здоров'я включати лікувальні заклади, які займаються профілактикою онко- чи туберкульозу. Я цього не розумію. Можливо, я - поверхневий. Але я вважаю цю стратегію помилковою.
Лише 15% нашого здоров'я залежить від нас самих. Все інше - соціальний фактор. Це - вода, це - повітря, це - забрудненість, це - продукти.
На чому ми хочемо зекономити? На 5 бухгалтерах? На лікування тих 26 пацієнтів з сельмонельозом пішло набагато більше, ніж зарплата цих 5 людей за рік.
Концепції роботи таких центрів немає. Нема закону, який визначав стратегічний напрямок системи громадського здоров'я. Нема Закону України про громадське здоров'я, а є лише законопроект. Зараз люди користуються Законом про санітарне благополуччя, який діє тривалий час. В мене складається враження, що ті залишки СЕС, які ще збереглися хочуть остаточно добити.
До слова, видатки на утримання Громадських центрів здоров'я покладуть на місцеві бюджети. Це інформація для тих, хто так ратує за економію. Буде розвантажений державний бюджет. Нам 14,5 млн грн не вистачає на інсулін. а давайте ще додамо видатки на Громадські центри здоров'я. 

Чимало питань профілактики вирішуватимуть сімейні лікарі

Михайло Бегаль - депутат обласної ради ("Солідарність")

Все залежить від того, що буде вкладено у функції Громадського центру здоров'я. На управлінських кадрах, звісно, можна зекономити. Це - абсолютно нормально. Чимало питань профілактики вирішуватимуть сімейні лікарі, які  діятимуть, згідно з планом. Так працює сімейна медицина. Але відповідальність пацієнтів також повинна бути. Якщо людина не пройшла обстеження після рекомендацій, то страхова служба   не заплатить, коли потрібне буде лікування.
Чимало питань до держпродспоживслужби. Такого безладу, як зараз, ніколи не було. Хто  чим хоче, тим і торгує. Продаються ковбаси під відкритим небом на тридцятиградусній спеці. Так не повинно бути. Санепідемстанції як такої немає, а держпродспоживслужба її функцій не виконує. Таким чином можна дочекатися до холери. Але й люди мають дивитися, якщо ти прийшов за м'ясом, а по ньому повзають мухи, то навіщо його купувати? Треба самому орієнтуватися.
Згадували заклад, в якому отруїлися люди один раз, а потім вдруге. Ніде в світі ніхто не пішов би туди святкувати весілля після того, коли там попередньо схопили   сельмонельоз.  Такий заклад, навпаки, отримав би антирекламу.
 

Лекції були через кожні 15 хвилин. Це - не реально. Це - профілактика зі стелі!

Володимир Кучер - депутат обласної ради, член тимчасової контрольної комісії обласної ради з питань проведення перевірки діяльності підприємств, установ та організацій, які перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Волинської області (УКРОП)   

Оптимізація, безперечно, це - дуже добре. Ключове завдання центру - профілактика здоров'я. На засідання нашої комісії неодноразово приходити керівники тих закладів, які пропонується об'єднати. Вони по-своєму займаються профілактикою.
 Але вся ця діяльність зводиться до випуску буклетів, брошур, можливо, проведення якихось лекцій. Колись один керівник називав таку кількість лекцій, що якби їх поділити на кількість робочих годин в рік, то виходило, що лекції були через кожні 15 хвилин. Це - не реально. Це - профілактика зі стелі. Тому я вважаю, що треба, в першу чергу, акцентувати увагу, як ця профілактика буде проводитися. Якщо ми просто об'єднуємо  кілька структур в оду  та вивішуємо гарну вивіску "Громадський центр здоров'я" , то - класно, але що з того?