«Те, що пропонує Уряд, суттєво обмежує дохідну частину місцевих бюджетів», – консультант АМУ



Проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» Кабмін, як і передбачає закон,цьогоріч 15 вересня подав на розгляд і прийняття Верховній Раді України.

Як наголошує Василь Гром, консультант з бюджетних питань Асоціації міст України, Волинське регіональне відділенняАМУ, час від подання і до другого читання – важливий етап з питань законодавчої бази формування місцевих бюджетів – затвердження обсягів міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам є остаточним і дає  правові підстави початку бюджетного процесу на місцевому рівні.

– На 19 жовтня передбачається розгляд проекту держбюджету у першому читанні. Розглянувши, спільно з фахівцями Департаменту фінансів ОДА, зауваження та пропозиції окремих волинських посадовців-самоврядців хочу засвідчити наявність у проекті закону суттєвих ризиків для місцевих бюджетів. У перспективі це призведе до зниження рівня фінансового забезпечення з виконання повноважень, наданих місцевому самоврядуванню, – наголошує Василь  Гром,заслужений економіст України. – З огляду на це, та щоб не допустити розбалансування місцевих бюджетів, для ознайомлення та відповідного реагування підготував і надіслав волинським самоврядцям перелік проблемних питань щодо формування місцевих бюджетів територіальних громад на 2018 рік.

Пан Гром додав, що запропоновані Урядом законодавчі норми щодо формування дохідної частини місцевих бюджетів та відповідні змін до Бюджетного кодексу України у 2018-му суттєво її обмежують, в порівнянні з 2017 роком.

Щоб не бути голослівним Василь Гром звертає увагу, наприклад, на те, що зменшення норми зарахування місцевим бюджетам міст обласного значення, районним бюджетам та бюджетам ОТГіз 50 до 20% надходжень податку з доходів фізичних осіб понад середню норму, щоб вирівняти фінансову забезпеченість місцевих бюджетів, призведе до збільшення вилучення до держбюджету доходів (реверсної дотації) у спроможної частини місцевих бюджетів у 2 і більше рази: Поромівської сільської ради (ОТГ) Іваничівського району – 2 рази; Луцької міськради – 2,8 рази; Володимир-Волинської міськради – 5 разів).

– Такі перспективи, не спонукатимуть органи місцевого самоврядування до збільшення доданої вартості і нарощування доходів місцевих бюджетів, – переконанийконсультант АМУ. – Водночас, зміна в проекті держбюджету підходів до формування видатків місцевих бюджетів та міжбюджетних трансфертів суттєво відіб’ється на посиленні негативного впливу щодо  збалансованості місцевих бюджетів та погіршенні рівня забезпеченості фінансуванням видаткових повноважень із надання, насамперед, гарантованих державою соціальних послуг. Зокрема, передача на фінансування з місцевих бюджетів пільг з оплати житлово-комунальних послуг, призведе до повного розбалансування більшості місцевих бюджетів, погіршить соціальне становище пільговиків. За попередніми розрахунками додаткова потреба в грошах на це у 2018-му на Волині становитиме понад 200 мільйонів гривень.

Тамара ЗУБЕНКО, консультант з комунікацій АМУ