"Скасування вікового коефіцієнту для розрахунку суми акцизного податку є передчасним", - профільний Комітет ВРУ



У Комітеті Верховної Ради України з питань податкової та митної політики    розглянуто  звернення  депутатів Волинської обласної ради щодо виключення з формули розрахунку суми акцизного податку з транспортних засобів, що ввозяться на митну територію України, вікового коефіцієнту або зменшення цього коефіцієнту до мінімального значення.
 "До вступу України до Світової організації торгівлі ввезення в Україну транспортних засобів віком понад 8 років було заборонено. Після вступу до СОТ цю заборону було скасовано і запроваджено збір за першу державну реєстрацію в Україні транспортних засобів, розмір якого залежав від об’єму двигуна автомобіля та його віку. При цьому для автомобілів, що використовувалися понад 5 років, розмір такого збору був встановлений на рівні, який робив ввезення таких автомобілів в Україну економічно недоцільним.
З 2015 року, в процесі проведення чергового етапу податкової реформи в частині скорочення кількості податків і зборів, збір за першу державну реєстрацію автомобілів в Україні було скасовано, а забезпечення обмеження ввезення в Україну старих автомобілів перекладено на акцизний податок, який почав виконувати регулюючу функцію.
Регулююча функція акцизного податку полягає в обмеженні споживання товарів, шкідливих для здоров’я людини та навколишнього середовища. Зокрема, запровадження Законом України від 08.11.2018 № 2611 -VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів” вікового коефіцієнту для розрахунку суми акцизного податку з транспортних засобів спрямоване на обмеження ввезення в Україну старих автомобілів, які, по-перше, більше, ніж нові, забруднюють навколишнє середовище, а по-друге - є більш небезпечними для інших учасників дорожнього руху.
У багатьох країнах Європи транспортні засоби акцизним податком не оподатковуються, однак на них встановлено або високий одноразовий реєстраційний збір, або щорічний екологічний чи транспортний податок, розмір якого залежить, зокрема, від об’єму двигуна автомобіля та ступеню шкідливості викидів, а вартість страхування автомобіля, як правило, значно зростає залежно від його віку. Внаслідок цього утримання старого автомобіля з року в рік стає все більш фінансово обтяжливим. У такий спосіб у європейських країнах досягається мета забезпечення екологічної безпечності транспортних засобів без оподаткування їх акцизним податком.
Таким чином, в умовах відсутності в Україні інших, ніж акцизний податок, інструментів обмеження ввезення в Україну старих, екологічно та технічно небезпечних автомобілів, скасування вікового коефіцієнту для розрахунку суми акцизного податку є передчасним.
Крім цього, відповідно до статті 242 Бюджетного кодексу України акцизний податок з ввезених на митну територію України транспортних засобів є одним з джерел формування державного дорожнього фонду України. На нашу думку, важливість цього питання не повинна піддаватися сумніву", - йдеться у відповіді на звернення за підписом голови Комітету Ніни Южаніної.