На Волині відбулася активна дискусія про можливі сценарії завершення адміністративно-територіальної реформи та процесів децентралізації



 

ФОТО

Сьогодні в обласній раді відбулася так звана  фахова майстерня для представників обласної та районних рад  на тему «Реформа місцевого самоврядування та формування ефективної територіальної організації влади в Україні», а також засідання круглого столу на тему: «Перспективи формування нової системи адміністративно-територіального устрою Волині. Етап перший – аналіз існуючого стану".

Обидві події організовані Українською асоціацією районних та обласних рад. На круглий стіл приїхали представники Мінрегіонбуду. Обидва засіданні відбулися у форматі жвавої дискусії представників місцевого самоврядування  Волині, експертів та столичних гостей.

Тон розмові вже на початку задала голова обласної ради Ірина Вахович, яка озвучила низку відкритих питань щодо реформи місцевого самоврядування та зміни адмінустрою області. Йдеться про джерела наповнення бюджетів, принципи формування ОТГ, повноваження, а, відповідно, й кількість районів чи повітів. "Будь-які реформи повинні мати не тільки концепцію та  посили, а чіткий алгоритм того, що маємо зробити, які мають бути функції тих чи інших органів влади, і , головне, щоб люди розуміли, які вони матимуть з цього результати", - каже Ірина Вахович. На думку голови обласної ради, відсутність таких законодавчо встановлених алгоритмів  від центральної влади, проблеми комунікації між виконавчою та представницькою владою області та меркантильні амбіції місцевих лідерів призвели до низки помилок на Волині в ході реалізації однієї з найбільш популярних в народі реформ.

Сьогодні на Волині створено 51ОТГ з 73, передбачених Перспективним планом розвитку територій. Між тим, як стверджують фахівці Мінрегіону, 22 волинські ОТГ - в зоні ризику щодо фінансової спроможності. Голова обласної ради Ірина Вахович вважає, що однією з причин є неефективне об'єднання двох-трьох сільських рад в одну ОТГ. На її думку ще на початку процесу потрібно було створювати на Волині 16 ОТГ на основі нині діючих районів.  "Сьогодні чимало ОТГ заробляють тільки на утримання чиновницьких апаратів, а не на розвиток громад та інфраструктурних проєктів", - стверджує Ірина Вахович.

Як відомо, процес формування ОТГ розпочався з 2015 року, відколи вступив в дію Закон України "Про добровільне об’єднання територіальних громад".

На сьогоднішніх нарадах більшість представників місцевого самоврядування критикували принцип добровільності, хоча й визнали, що Закон був потрібен Україні, як державі, що задекларувала вектор до формування громадянського суспільства. Учасники наради сходяться на думці, що далі адмінреформу раціональніше було би завершувати адміністративним шляхом за прикладом Польщі.

Між тим, для волинських міст обласного значення це вже не міняє ситуації в умовах нинішнього законодавства. Навколо них ОТГ вже фактично  створені. Голова облради Ірина Вахович вважає, що неможливість розширити території міст обласного значення - велика проблема, яка гальмуватиме розвиток цих територій. Міські голови Нововолинська та Володимира-Волинського Віктор Сапожніков та Петро Саганюк додають до сказаного, що мешканці навколишніх сіл активно користуються інфраструктурою міст обласного значення, відвідують лікарні та їхні діти ходять до міських шкіл. Між тим, активним прихильником принципу добровільності залишається депутат облради Анатолій Вітів, який очолює постійну комісію з питань депутатської діяльності, місцевого самоврядування, захисту прав людини, законності, боротьби із злочинністю та корупцією. Він звинувачує міських голів в тому, що вони не знайшли достатньо аргументів, аби переконати сільських лідерів приєднати села до міст.

Разом з тим, в Мінрегіоні сьогодні серйозно роздумують над тим, як запустити механізм укрупнення ОТГ. До слова, згідно з моделлю профільного Міністерства на Волині має бути 44 ОТГ. Представники Мінрегіону кажуть, що пропонуватимуть провести в кожній ОТГ фінансові аудити, щоб визначити спроможність цієї громади. Крім того, згідно з позицією Мінрегіону, варто проаналізувати повноту повноважень, які реально виконує кожна ОТГ та взяти до уваги активність в продукуванні проєктів розвитку. Після цього, можна буде пропонувати об'єднання ОТГ. Голова облради Ірина Вахович вважає, що на законодавчому рівні варто прописати і можливості роз'єднання вже утворених ОТГ для ефективного переформатування адміністративної карти області.

Голова обласної ради також піднімала питання про проблеми з наповненням обласного бюджету, адже джерел доходів обласної казни поменшало, а проблем з дорогами чи об'єктами обласної комунальної власності - ні.

Консультант з бюджетних питань Асоціації міст України Василь Гром зауважував, що в Україні потрібно будувати нову систему публічного управління і вона не повинна бути орієнтована на ту, що була в Радянському Союзі. Він виступає за  активну фінансову децентралізацію. "Базовий рівень повинен мати кошти і можливості розвиватися", - заявляє пан Гром.

Ірина Вахович не заперечує прав місцевих рад базового рівня на фінансову самодостатність, але переконує, що обласний бюджет повинен також мати достатньо джерел наповнення для того, щоб ефективно управляти спільною власністю обласного значення та реалізовувати регіональні програми.

Неоднозначні позиції озвучувалися й   ході дискусії про другий етап реформи - формування районів чи повітів. В    урядовій моделі передбачено, що на Волині має бути 3 райони. Між тим,  регіональна робоча група з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів Волинської області вийшла з позицією про 4 райони. Більшість голів районних рад вважають, що таке рішення - не ефективне, оскільки функції районів досить обмежені. Більшість також вважають, що, оскільки в майбутньому не буде районних бюджетів, то такі органи місцевого самоврядування, як районні ради будуть не потрібні.

Самі РДА, як вже неодноразово декларувалося, замінять префектури районного рівня, які слідкуватимуть за дотриманням законодавства України та координуватимуть діяльність підрозділів центральних органів виконавчої влади.

Втім, щоб запустити такі механізми потрібно внести зміни до Конституції та прийняти окремі Закони. Учасники сьогоднішніх засідань в більшості висловлювали сподівання на ефективну роботу новообраної Верховної Ради України, яка має повноваження вирішувати ці питання.