В єдності – сила громади

Фото: 

Децентралізація і процес об’єднання громад – це історичний момент, від якого дуже багато залежить у майбутньому. Про це сказав в інтерв'ю газеті депутат Волинської обласної ради Сергій Котюк.

- Реформа місцевого самоврядування нерозривно пов’язана з добровільним об’єднанням територіальних громад. Деякі з них,  котрі вирішили стати на цей перспективний, хоч і тернистий шлях, часто-густо наштовхуються на обставини, що гальмують процес. Не поталанило якраз тим громадам, чиї лідери тупцюють на місці, воліючи залишити все, як є, — нехай сутужно, але ж «стабільно». Що повинна зрозуміти громадськість та які кроки до майбутнього об’єднання повинна зробити вже сьогодні?

- У нашому випадку для об’єднання територіальних громад держава зробила одну позитивну річ - дала можливість людям подумати та самотужки сформувати ті громади, які вони хочуть. Був також представлений перспективний план, де перераховано перелік чинників, від яких громади повинні відштовхуватись у процесі формування територіальних громад, і щоб люди зрозуміли, що лише при об’єднанні стануть сильною спроможною територіальною громадою. В цьому, звісно, є свій плюс, але, водночас, і мінус. Позаяк, як доводять реалії, громади самостійно ще не готові до такого кроку, аби вирішувати умови об’єднання, не володіючи належним науковим підґрунтям.

На сьогоднішній день для голів місцевих рад головне завдання - правильно інформувати населення про об’єднання територіальних громад, збираючи збори громад, надавати людям належну інформаційну базу, яка допоможе кожному зрозуміти суть цієї реформи, її переваги, можливості і перспективи.

- Що повинна на сьогоднішній день зробити місцева влада, аби закласти початки об’єднання територіальних громад?

- Перш за все, місцеві голови, як лідери громади, повинні бачити це об’єднання як позитивну річ для своєї громади  і спонукати до його проведення, проводити необхідну роботу з іншими головами, населенням. Якщо інформація буде донесена своєчасно і правдиво - громада зробить правильний вибір, а результат буде якнайшвидший і позитивний. Як голови донесуть до громади потрібну інформацію, так і відбуватиметься процес на практиці.

У Рожищенському районі ще сьогодні є багато противників реформи. Люди бояться ліквідації сільських рад, бо думають, що їх інтереси представляти буде нікому і про них просто забудуть. Така думка абсолютно хибна. Інтереси кожної, навіть найменшої сільської громади  після об’єднання представлятиме староста. У нашому районі багато таких рад, до складу яких входять декілька населених пунктів, де немає представника. Ми повинні думати про одне: при об’єднанні станемо сильнішими, адже усі фінанси, владу та повноваження віддадуть на місця.

- Хто може виступати ініціатором добровільного об’єднання територіальних громад?

− Ініціаторами добровільного об’єднання громад можуть виступати, в першу чергу, сільські та міський голови, або не менш як третина депутатів від загального складу сільської чи міської рад, також члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи, або ж органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Повноваження органів місцевого самоврядування, сільського, міського голови територіальних громад, що об’єдналися, припиняються з моменту набуття повноважень новообраними органами місцевого самоврядування, сільським, міським головами територіальної громади, утвореної внаслідок добровільного об’єднання.

Водночас відповідна обласна рада одночасно з прийняттям рішення про утворення ОТГ призначає перші місцеві вибори депутатів відповідної ради об’єднаної територіальної громади та відповідно сільського, міського голови.

- Що таке спроможна територіальна громада?

- Спроможною територіальною громадою може себе називати та громада, у якій місцеві джерела поповнення бюджету, інфраструктура, кадровий потенціал є достатніми для вирішення органами місцевого самоврядування питань місцевого значення в інтересах жителів громади. Іншими словами, спроможна територіальна громада - це та громада, яка є економічно самодостатньою. І, повірте, у нашому районі таких громад дуже мало. Скажу, що в новому році їх можна буде порахувати на пальцях однієї руки. Тому процес об’єднання є неминучим. Усі повинні добре усвідомити те, що не усі громади рівні. У кожної ради свій фінансовий потенціал та свої можливості наповнення бюджетів - де більші, де менші.

- Якою буде структура організації влади в новій об’єднаній територіальній громаді та як наповнюватиметься бюджет?

- У новоутвореній громаді усі працюватимуть по-новому. Позаяк сама об’єднана громада буде тим самим райцентром, з усіма функціями того ж району. Щодо організації діяльності апарату влади у громаді, то він також буде змінений. На чолі громади - голова з двома-трьома заступниками, секретар, більше двох десятків галузевих структурних відділів. Також у різних населених пунктах будуть старости. Десь він буде один на село, в інших - один на два села. Він разом із депутатами представлятимуть інтереси малої громади у складі об’єднаної. Староста буде вибиратись на виборах мешканцями окремого населеного пункту. Голови об’єднаних територіальних громад також будуть обрані під час виборів. А склад апарату влади буде формуватися за поданням голови, береться до уваги і дорадчий голос старости, який буде, свого роду, радником і братиме участь у формуванні трудового колективу. Вагомою буде і думка депутатського корпусу під формування апарату влади, адже вони матимуть безпосередній вплив на його остаточний склад. Тому та людина, яка іде на вибори голови територіальної громади, повинна мати напрацьований штат, який стане майбутнім кістяком владної команди. І найважливіше: цей кістяк повинен бути фаховим.

Що стосується бюджету, то його наповнення відбуватиметься за рахунок податок на доходи фізичних осіб, екологічний податок, акцизний збір, єдиний податок,  прибутковий податок підприємств, фізичних осіб, установ, податок на майно, нерухомість, транспорт та землю. Думаю, що у майбутньому основним податком буде податок на землю.

- У Волинській області на сьогодні створено 25 об’єднаних територіальних громад. Рожищенський район чи не єдиний, де немає жодної об’єднаної громади. На Вашу думку, чому місцеві громади не проявляють ініціативу, коли в інших районах новостворені громади активно залучають мільйони на розвиток інфраструктури?

- Як бачимо, не всі готові до того, щоб прийняти непросте рішення щодо об’єднання. Чи то від страху взяти на себе відповідальність, чи то від не усвідомлення самого процесу і користі від нього. Зі свого боку я висловив повну готовність підключитися до процесу обговорення і прийняття рішень про об'єднання громад, готовий пояснювати, переконувати і допомагати у визначенні найбільш вірного для кожної з громад шляху. Звичайно ж є люди, які вже сьогодні проявляють ініціативу, але є і такі, яким потрібно допомогти зробити перший крок.

- За яким принципом, на Вашу думку, краще об’єднувати громади? Яку кількість об’єднаних громад бачите у перспективі в нашому районі?

- До процесу об’єднання громад не можна підходити за одним шаблоном. Але найкраще не дрібнити по шматочках території, а зберегти інфраструктуру хоча б на рівні району. Йдеться про освіту, охорону здоров’я, соціальний захист більшість суб’єктів надання адміністративних послуг (зокрема в сфері містобудування (архітектура, ДАБК), реєстрації речових прав, пенсійне та соціальне забезпечення тощо).

Тому я дотримуюся позиції, щоби був один район – одна громада. І немає значення, скільки в районі населення. Це означатиме, що функції районної ради і районної адміністрації перебере на себе об’єднана громада. Тільки вже вона сама буде приймати рішення, де і що фінансувати і в якому селі.

Громада має бути спроможна взяти на себе широкі повноваження у вирішенні місцевих проблем. Отримавши відповідні економічні інструменти (перш за все податки і збори), вони мають заробити для себе необхідні ресурси.

Сьогодні більшість наших сіл – дотаційні, вони не можуть заробити навіть на утримання сільради.

І я хочу, щоб усі ми зрозуміли, що без цих змін ми не зможемо рухатися далі.

- Чи зможе, на Вашу думку, ця громада стати успішною?

- Щоб досягти кращого результату, треба об’єднуватись якомога з більшою кількістю місцевих рад. Ті громади, які об’єднали більшу кількість територій з більшою кількістю людей, мають досить гарний власний бюджет.

Об’єднана громада відповідатиме новим вимогам, одержуватиме значно більші ресурси та повноваження. На рівні потужної громади вирішуватимуться питання місцевого економічного розвитку, забудови, благоустрою території, соціальної допомоги, культури, первинної охорони здоров’я, середньої, дошкільної та позашкільної освіти,  безпеки громадян, організації пасажирських перевезень на території громади, утримання об’єктів комунальної власності. Тобто громада повністю відповідатиме за все, що відбуватиметься в ній, коштом, який збиратиме на своїй території. А головні її принципи – справедливість, доцільність та відповідальність. Це те, що зараз дуже потрібно нашій державі.

- Дякую за розмову. Нехай Ваш меседж почують громади району, сільські голови, бо, як стверджують експерти, район вже втратив час у процесі об’єднання, тому зволікати вже не можна.

 

Розмовляла Наталія Яковлева